Kupa ( Bardak) çekme terapi nedir

Nedir Bardak çekme terapisi?

Bardak çekme terapisi, küçük bir kabın içine ateşle negatif basınç olurturarak, ya da vakumlama tekniği ile negatif basinç oluşturarak,cildin yüzeyine yerleştirilen bardağın basınç oluşmasıyla  yapılan geleneksel tedavi yöntemdir.

İnsanlar ağrı, enflamatuar, kan dolaşımı düzeltme, rahatlama, sağlıklı yaşama (Toksinlerden arınma), soğuk algınlığı ve derin doku masajı gibi birçok amaç için başvururlar ve çoğu zaman şifa bulurlar.

Bardak (Kupa) Tedavisinin Tarihçesi

Kupa (Bardak) tedavisi beş bin yıldan fazla süredir dünya genelinde yaygın biçimde, birçok kültürde uygulanmaktadır. Özellikle Asya, Ortadoğu ve Avrupa gibi bölgelerde halk arasındatedavi yöntemi olarak kullanılmakta. Türkiye’de ise bir çok bölgelerde annelerimizin, ya da anneannelerimizin şifa yöntemi olarak bilinir, soğuk algınlığı ve sırt ağrılarında  onların sevgi dolu elleriyle sihirli dokunuş olmuş, bizleri mutlu etmiş ve  iyileştirmiştir( Bu tür konuşmaları hastalarımdan hem Türkiye’de, hem Acustraliya’da çokca duymuşumdur).

Kupa tedavisi Orta Doğu’da M.Ö. 3500 (5500 yıl öncesi)yıllarında ilk kez Asurlular       ( Asurlar kimdir: https://tr.wikipedia.org/wiki/Asurlular) tarafından hayvan boynuzları ve bambular kullanılarak uygulanmıştır.

Kupa tedavisine ait en eski yazılı belge ise M.Ö. 3300 yılında antik Makedonya’daki uygulamaları anlatan “Ubi Plethore Ibi Evacua” adlı eserdir. M.Ö 1500 yıllarında Mısır’da yazılan Ebers Tıp Papirüsün’da da  kupa tedavisinden bahsedilmiştir.

Ayurveda kutsal kitabında belirtildiğine göre M.Ö. 1500 yıllarında Hindistan’da Islak Kupa, yani Hajamat uygulanmıştır. Asur ve Babil İmparatorlukları’nda, Çin’de akupunktur ile kombine edilerek uygulanan kupa tedavisini Hipokrat (https://tr.wikipedia.org/wiki/Hipokrat) ve Galen ( https://tr.wikipedia.org/wiki/Galen) de kullanmıştır. İbni Sina (https://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0bn-i_Sina) Bardak tedavi yönteminin faydalarından bahsetmiştir.

Rönesans (Yeniden doğuş) döneminde İtalya ve Avrupa’nın diğer bölgelerinde popüler olmuştur.

Uzun yıllar unutulmuş bu güzel sağaltım yöntemi, Rio 2016 Olimpiyat Oyunları’nda, bazı yüzücülerin sırtlarında ve omuzlarında kupa terapisi nedeniyle oluşan izlerle tekrar insanların ilgisini çekmiştir.

Yüzme antrenörleri, hayatlarının en büyük yarışı için hazırlanmakta ve yoğun olarak çalışan bu seçkin sporculara, dokularını iyileştirmek ve optimize etmek için kupa terapisi önerisinde bulunmuşlardır. O zamandan başlayarak bizlerden uzaklaşan Kupa terapisi, sporun dışında ağrı, inflamasyon/ iltihap, solunum yolu enfeksiyonları ve zona dahil olmak üzere çeşitli sıkıntıları hafifletmek için kullanılmaktadır.

Kupa terapisi yüz yıllardır devam etmekte ve nesilden nesile aktarılmaktadır.

Kaç çeşit Kupa çekme terapi yöntemi vardır?

Kuru sabit Cam Bardak yöntemi;

Kuru Bardak yürütme yöntemi;

Moxa ( Bir çeşit bitki çubuğu) ile Bardak Çekme yöntemi;

Akupunkturlu Bardak Çekme yöntemi;

Bitkisel kremle ve ya sıvıyla bardak çekme yöntemi;

Hacamat olarak bildiğimiz Islak Bardak Çekme yöntemi;

Bambu, Bakır, Boynuz, Seramic bardaklarla Kupa Çekme yöntemi ve nice başkalarıda mevcuttur.

Hastaklar Bardak Çekmenin faydası nedir, neye çözüm getirir?

1. Kas ve eklemlerde sinirsel ağrıları azaltır ya da yok eder.                                                                 2. Enerji akışını düzelterek yorgunuğu azaltır.                                                                                       3. Belli pehrizlerle beraber kullanıldığında vücudu arındırarak, bağışıklık sistemini güçlendirir.     4. Ödemi azaltarak insana hafiflik hissi verir, hareket kabuliyetini düzeltir.                                         5. İnflamatuarı hafifleterek ağrıyı azaltır.                                                                                                 6. Sakinleştirir, öfkeyi  azaltır, rahatlık hissi verir.                                                                       7. Dokudaki yapışkanlığı çözerek kas ve bağ dokusunu rahatlatır, ağrı böylelikle azalır ya da yok olur.                                                                                   8. Cildi besler ve canlılık kazandırır, genç görünüm kazandırır, leke oluşmasını geçiktirir. 9. “ Kendime zaman ayırdım!”düşüncesi insanı son derece mutlu eder, kendinizi iyi hissedersiniz.

Çalışma mekanizması

1. Negatif basınç:  Araştırmasına göre, insan vücudu kupayla vakumlandığında,  cilt yüzeyinde çok sayıda hava kabarcığın oluştuğunu ve yerel dokuların hava değişimini güçlendiği fark edilmiştir. Aynı anda negatif basınç kılcal damardaki geçirgenliği değiştirir. Az miktarda kırmızı kan hücrelerinin hasar görmesi,  vücudun kendi kendini dengelemesinde, enerji akışını ve kan aktive etmede, vücudun normal işlevini iyi huylu uyarı olarak yürütür.

2. Isı etkisi: Kupa yöntemi, yerel cilt üzerinde sıcak bir uyarıcı etkiye sahiptir, böylece ısı ve soğuk değiştirilebilir. Sıcak stimülasyon kan damarlarını genişletebilir, lokal kan dolaşımını güçlenrir,   metabolizmayı güçlendirir, vücuttaki atıkların ve toksinlerin dişarı atılmasını hızlandırabilir, yerel dokuların beslenme durumunu olumlu değiştirir, kan damarı duvarlarının geçirgenliğini artırır. Beyaz kan hücrelerini iyileştirerek vücudun direncini arttırır, hızla gelişen soğuk sıcak değişimi ile detoks etkisi oluşur, böylece hastalığın iyileşmesini desteklemekte rol oynar.

3. Ayar etkisi: Negatif basınç ve ısınma etkisinden meydana gelen “ Ayar” yani düzenleme etkisidir.                                                                                                                Öncelikle sinir sistemi üzerindeki düzenleyici etkidir. Hemoliz’in (Hemoliz: Alyuvarların yıkımı) vücuda bir dizi iyi huylu uyarı verir. Serebral korteksin heyecan ve inhibisyon (bastırma) sürecini düzenler. Ve beyin korteksinin vücudun çeşitli bölgelerine düzenleyici işlevini güçlendirir. Etkilenen cild, bölgesel olarak metabolizmasını güçlü hale getirir. Böylelikle vücudun Yin ve Yang dengesizliği yavaş yavaş düzelelerek, organizmanın kendi potansiyelini kullanarak hastalığı iyileştirir. İkinci etkisi ise,  mikrosirkülasyondaki olumlu değişimdir. Mikrosirkülasyonun ana işlevi, kan ve dokular arasında madde alışverişi düzenli yürütmektir. Bu işlevin düzenli çalışması fizyoloji ve patoloji açısından büyük önem taşımaktadır. Hemoliz, vücut sıvıları ile vücutta dolaşan, çeşitli organları uyaran ve vücut fonksiyonlarının iyileşmesine yardımcı olan fonksiyonel canlılığını arttıran histamin benzeri bir madde üretir, bu vücut fonksiyonlarının dengeli çalışmasında son derece önemlidir.

4. Farklı Kupa yöntemlerinin farklı etkileri vardır. Örneğin, Bardak yürüme yöntemi, cildin nefes almasını ve beslenmesini sağlar ve masaj etkisi yapar. Sabir ateşli bardak çekme daha çok kaslar üserinde işler ve ağrıyı azaltır. Yavaş ve hafif teknikler sinir sistemi üzerinde yatıştırıcı etkisi yapar; Hızlı ve sert tekniklerin sinir sistemi üzerinde belirli uyarıcı etkisi olur.

Bardak kaç dakika tululmalı, ne kadar uzun sürede bir uygulanabilir ?

Bardak çekildikten sonra bekleme süresi kişiye göre 10-20 dakika arasıdır. Bir önce bardak çekildiğinde ciltte oluşan renk değişimi kaybolunca ya da hafifleşinceye kader tekrar Bardak çektirmemelidir.

Kupa terapisi güvenli midir ve dikkat edilmesi gerekenler?

Genelde güvenilir bir yöntemdir, ama alınması gereken önlemler vardır. 1. Uygun pozisyon olmalı ve kasın dolgun olduğu bölgeler seçilmeli.                                   2. Doğru bardak seçilmeli, bardak çekildikten sonra bölge sürekli gözetilmeli.                 3. Cilde tahriş edilmemesine çok önem verilmeli.                                                                     4. Hijyene çok dikkat edilmeli.                                                                                                         5. Ciltte lezyon varsa bardak çekilmemeli.                                                                                     6. Hamile bayana çekmemeli.                                                                                                           7. Yüksek ateşte bardak çekilmemeli.                                                                                             8. KOAH, kronik akciğer hastalığı ve kalp hastalığı olan kişilerde uygulanmamalı.                             9. Banyodan sonra bardak çekilebilir, ancak bardak çekildikten sonra hemen banyo yapmamalı.   10. Çok aç ve ya çok tokken Bardak çekilmemeli.

Sonuç: Kupa terapisi, bir çok vücut ağrılarına yarar sağlamaktadır. Kimlere ve hangi durumlarda uygulanmaması gerektiğini uzmanına danışmalıdır. Hijyen koşullarına dikkat edilmelidir.

Şifa Olsun!

Referans:                                                                                                                                            Ankara Med J, 2016;(4):370‐82 DOI: 10.17098/amj.68279 Kupa Tedavisi ve Hacamat Cupping Therapy and Hijamah Müyesser Okumuş

Helpful Links

Saturday 10:00 - 15:00

By Appointment

E. Kurt

"After three months of illness and being bed-ridden I was able to get up and walk right after the first treatment."